Bildgalleri

Summering av Tuna Ting 2023

Fredagen den 7 juli öppnade vi kl 14. Det regnade första timmen, innan det började spricka upp. Besökare trotsade vädret och tog sig till Gammelgården ändå, för att få en glimt av medeltiden. Drygt 30 tält med hantverkare, utställare, krögare, ja, även ett helt medeltidsläger prydde gräsplättarna. En fantastisk, intim och mysig stämning låg över Gammelgården i Borlänge.

Kön till barnaktivitetstältet ringlade sig lång med förväntansfulla barn, som var redo att låta kreativiteten flöda, när de fick sätta sig vid bordet och måla en sköld. Riddare Niklas af Tunum dubbade många barn till nobla riddare av Tuna Ting 2023. Berättarstugan drog nyfikna besökare till Böösloftet, där man kunde höra Holger Petersson, Dalaguide, berätta om Engelbrektsupproret på Borganäs. Till stämningen bidrog Jan Lekare med sin musik på många olika instrument. Dala hird lockade folkmassan till sig, när de visade upp sin stridskonst. De bjöd även in till att prova på pilbågsskytte.

Allt detta och mycket mer fortsatte på lördagen, då vädret var bättre och programmet var laddat med ännu fler akter. Arkadia bjöd även i år på härliga gycklarföreställningar. Han sågs emellanåt ridandes på sin drake Sötnos.
Lajv- och spelföreningen Epos lockade många barn till att delta i mysteriet med den försvunna skatten. I barntältet kunde man även prova på olika tekniker med garn för att skapa snoddar och band.

Även söndagen bjöd på ett fullspäckat schema, med gycklarföreställningar, berättarstuga, stridskonst, och medeltidskul för barnen. Tälten öppnade upp för sista gången det här året, aktiviteterna pågick ända till marknadens slut och efter tre dagar av medeltid var det dags att plocka ihop.
Vi förde kotteräkning även i år, och uppskattningsvis kom vi upp i drygt 6000 besökare i år igen! Vi är så tacksamma att ni gillar det vi gör och det driver oss till att bli ännu bättre!

Stort tack till alla medverkande, sponsorer, samarbetspartners och inte minst, besökare. Nu får vi ladda om till ett Tuna Ting 2024.

Fotograf: Jobs Sara Thiele

(klicka på bilderna för förstoring).

Tuna Ting 2022
Lördag 9 juli

Lördagen var minst lika härlig som fredagen! Vi är rörda över tillströmningen av nyfiket folk, dagens kotteräkning resulterade i drygt 2500 besökare. Redan vid framplockningen var flera familjer på plats och strosade runt bland utställarnas tält. Vid öppningen av marknadsdagen blev det snabbt liv och rörelse och stämningen var fantastisk.

Programmet var späckat med roliga shower och aktiviteter. Arkadia hade otur med vädret, men drog trots regnskurar folkmassorna till sig, inte bara en utan två gånger. Berättarstugan med Holger Petersson drog nyfikna på historien och Dala Hird visade medeltida stridskonst och erbjöd att prova på bågskytte. Skattjaktståget avgick med ett 50-tal barn, som hittade skatten utan att avslöja den för snålkungen Gustav Vasa. Riddaren öppnade upp sitt tält och Jan Lekare spelade härlig musik.  Barnverksamheten sålde nästan slut på sköldarna. Först till kvarn kniper de sista nio, sedan blir det ritstuga och garnpyssel bland annat.
Söndagens program är laddat med ännu fler roliga aktiviteter för alla åldrar. Varmt välkomna åter till Tuna Ting 2022!

Lördag 9 juli i bilder
Fotograf: Jobs Sara Thiele

(klicka på bilderna för förstoring)

Tuna Ting 2022

Fredag 8 juli

Vilken fantastisk start det blev på vår fina marknad! Kotteräkningen visade på att vi haft mellan 1500-2000 besökare! Tusen tack till alla som kom och gjorde den första dagen av Tuna Ting 2022 helt underbar!

Fredag 8 juli i bilder
Fotograf: Jobs Sara Thiele

(klicka på bilderna för förstoring)