Om föreningen

Föreningen grundades 2008 och har sitt säte i Borlänge. Vi är en ideell organisation och i samarbete med ABF Borlänge Nedansiljan erbjuder vi cirkelaktiviteter med tema medeltiden. Några exempel är medeltidsinspirerad sömnadscirkel, medeltida matlagning och naturfärgning av ullgarn. Dessa aktiviteter är gratis att delta i för alla våra medlemmar. Saknar du någon aktivitet eller har andra förslag så är du välkommen att höra av dig till styrelsen på sodradalarnasmedeltidsforening@gmail.com, så diskuterar vi det på nästa styrelsemöte!

Vår historia

Södra Dalarnas Medeltidsförening bildades 2008, som en följd av att ett gäng hantverkare och utställare som mötts på marknader runt om i landet tyckte att det skulle vara trevligt att samarbeta. Sommaren 2009 var det dags för den första marknaden på Gammelgården i Borlänge. Efter 8 år kände vi att vi vuxit ur den plats vi fått till förfogande. Därmed flyttades marknaden till Rommehedslägret i Borlänge sommaren 2017, där vi hållit till sedan dess. TUNA TING firade 10-årsjubileum sommaren 2018. Tidigare har marknaden sträckt sig över lördag-söndag, men sedan 10-årsjubileumet har vi kört på från fredag-söndag, vilket har uppskattats av såväl medverkande som besökare. Tyvärr tvingades vi att ställa in Tuna Ting både 2020 och 2021 pga Coronapandemin. I början av 2022 började vi med skräckblandad förtjusning planera för årets upplaga av marknaden. Rommehed har varit fantastiskt de år vi varit där, men efter många långa planeringsmöten och brist på volontärer såg vi att det praktiska arbetet runtomkring blev för stort. Därför är det med stor glädje och förväntan vi nu återintar Gammelgården, men med dubbelt så mycket plats än tidigare år vi varit där. Vi hoppas att ni ser fram emot marknaden lika mycket som vi gör!

Alla tidigare affischer