TUNA TING

Vi är organisationen bakom medeltidsmarknaden Tuna Ting som hållit igång sedan 2009. Varje år samlas utställare, hantverkare, gycklare och musikanter med flera, för att ge våra besökare i alla åldrar en oförglömlig marknadsupplevelse.

Tuna Ting 2024

Gör en heldagsutflykt med familjen i sommar!

Välkommen tillbaka till medeltiden den 5-7 juli, då vi åter igen fyller Gammelgården i Borlänge med liv och rörelse.

Öppettider för Tuna Ting 2024:
Fredag 5 juli klockan 14:00-18:00
Lördag 6 juli klockan 11:00-17:00
Söndag 7 juli klockan 11:00-16:00.

Det blir tre fullspäckade dagar med massor av hantverk, spännande föreställningar och roliga aktiviteter för hela familjen!

Redan i entrén börjar äventyret med den obligatoriska kotteräkningen (det analoga sättet att föra folkräkning på). Ta en kotte ur entrévärdens korg och lägg den i den andra korgen. På så sätt kan besökarantalet uppskattas. I entrén kan man också lägga en valfri grindslant.

I informationstältet finns alltid en representant från Södra Dalarnas Medeltidsförening, som kan svara på dina frågor om marknaden. Funktionärer syns på marknadsområdet i gulsvarta tunikor märkta med Tuna Ting funktionär. De kan guida dig rätt om du går vilse, behöver en toalett, ett plåster eller bara undrar vad klockan är. Funktionärerna är Tingets superhjältar!

marknadsområdet huserar ett 30-tal olika hantverkare och utställare. Det blir en salig blandning av böcker, smide, keramik, smycken, tvålar, trähantverk, läderhantverk, mathantverk, magiska ting och mycket, mycket mer!

I år gör Gycklargruppen Mareld come back på Tuna Ting. Ett knasigt gäng med upptågsmakare som har många bollar i luften (eller käglor, knivar, facklor... ja du fattar). De håller två gycklarshower per dag och sprider god stämning på marknadsområdet där emellan.

Som vanligt bjuder Dala Hird på nervkittlande stridskonst i medeltida anda. I vikingalägret kan man träffa gillet och kanske få klämma och känna på både rustningar och redskap. På området kan man även prova på pilbågsskytte.

Musikern Jan Lekare går runt på hela marknadsområdet och sjunger och spelar medeltida musik. Varför inte bjuda upp till dans? En riktig stämningshöjare!

Dalaguide Holger Petersson håller låda vid Böösloftet även i år.  Berättarstugan handlar om Engelbrektsupproret vid Borganäs. För historienörden är detta en programpunkt som inte får missas!

Blir man hungrig finns det mycket gott att äta, bland annat hos Taberna Lancelot, som finns på mattorget uppe på den övre gräsplanen.

Ett återkommande inslag som blev populärt i fjol, är Medeltidskul för barn, med Lajv- och spelföreningen Epos. Vilka spännande uppdrag bjuds det på i år? Följ med på ett äventyr där bara fantasin sätter gränserna! Under marknadshelgen kommer sällskapet även att ägna sig åt fantasylajv, som blir ett roligt inslag på området.

Även i år är Riddare Niklas af Tunum på plats med sitt följe. Ett besök i den rödvita riddarpaviljongen är ett måste om man vill bli dubbad till riddare av Tuna Ting 2024. Vad behöver väl en riddare om inte en egen vapensköld?

Årets barnaktiviteter hos Södra Dalarnas Medeltidsförening är sköldmålning och annat pyssel. Nytt för i år är tidsbokning för sköldmålningen. Förhoppningen är att det ska minska ner på köerna, så att ni hinner njuta av marknaden till fullo!

Åter igen, varmt välkomna till en oförglömlig marknadshelg!

Bli volontär och upplev magin på ett nytt sätt!

Vi värderar volontärarbete högt i vår förening. Under Tuna Ting finns alla möjligheter att engagera sig i föreningen. Det kan vara en timme eller flera dagar, små eller stora uppgifter, all tid du vill ge oss är mycket värdefull! Vi har utformat ett formulär angående volontärarbete på Tuna Ting, som du mer än gärna får dela och fylla i!  Klicka på bilden för att komma till formuläret.